25.1.07

005. Tugasan Kumpulan: Projek Lisan

Selamat sejahtera pelajar budiman,
Seperti yang telah saya sampaikan tempoh hari, kamu dikehendaki membuat perkara berikut:

  1. Tajuk Lisan
  2. Mengapa kamu memilih tajuk lisan itu?
  3. Bagaimana kamu akan membentangkan projek kamu?
  4. Apakah skop pembentangan lisan kamu?
  5. Apakah cabaran-cabaran yang mungkin dihadapi semasa membuat persediaan?
  6. Klik pada bahagian "pendapat" untuk memberikan maklum balas yang saya perlukan.

Anda boleh melihat contoh yang diberikan oleh pelajar-pelajar menengah 5NA saya di www.luahanmindakritis.blogspot.com.

Anda hanya diberikan tempoh seminggu untuk melaksanakan tugas ini. Anda masih boleh membuat perubahan pada tajuk lisan sebelum tarikh penyampaiannya tetapi harus memberitahu cikgu dahulu. Pastikan anda menulis nama ahli kumpulan yang lain juga sebelum menghantarkan maklum balas.

Saya akan memberikan jadual pembentangan lisan di akhir minggu ini. Cikgu berharap pelajar akan melaksanakannya dengan baik.

6 comments:

Anonymous said...

Tajuk:Bencana Alam

Kami memilih tajuk itu kerana ia ada banyak informasi-informasi yang boleh kami kongsi bersama rakan dan taulan yang lain.

Kami membentangkan projek kami dengan menggunakan 'vangart sheet'dan kami juga menampal gambar dan isi informasi yang diinginkan seperti soalan dan jawapannya.

Kami telah pun memilih tajuk tentang bencana alam.Jadi bencana alam itu adalah satu kejadian yang besar seperti tsunami,gunung berapi dan sebagainya.Apa yang akan berlaku adalah orang-orang yang telah menghadapi masalah ini ialah mereka tidak ada tempat perteduhan,lapar dan haus kerana tidak ada makan atau minum.

Untuk cabaran-cabaran yang kami akan hadapi apabila kami membuat persediaan ialah kami akan susah untuk membuat persembahan dalam projek kami ianya kerana kami ada banyak informasi untuk memberitahu.

*2N3*

Anonymous said...

Tajuk:Bencana Alam.

Bencana Alam ialah sesuatu kejadian yang sanagt dasyat yang dilempar kepada kita.

Contoh Bencana Alam ialah seperti:
-Tsunami
-Gunung Berapi
-Banjir
-Gempa Bumi
-Lumpur Panas
-Puting Beliung
-Ribut Taufan
dan banyak lagi.

Saya dan kawan saya akan memilih salah satu dari contoh-contoh yang ader di atas.Saya akan memilih tajuk Tsunami..

Seperti kita tahu Tsunamai adalah ombak yang besar. Ia boleh mencabut nyawa orang dan boleh merentuhkan bangunan yng tinggi.

Itu sahaja yang saya tulis.Sekian terima kasih.

Nur Hazwani(9)
Nurul Ain (10)
2N3

Anonymous said...

Tajuk:Tabiat merokok membawa padah

Kami memilih tajuk ini kerana, kami mahu menyedari perokok-perokok semua, yang menghisap rokok itu membawa padah kepada nyawa mereka.

Kami membentangkan projek kami dengan meggunakan 'powerpoint' yang menerangkan tentang tabiat merokok.

Kami telah pun memilih tajuk 'TABIAT MEROKOK MEMBAWA PADAH'. Banyak juga perokok-perokok yang menghidap penyakit kanser, paru-paru dan banyak lagi penyakit yang dihidapi mereka.

Cabaran-cabaran yang kami hadapi adalah, supaya membuat projek ini dengan masa yang cepat, dan penuh dengan informasi.

Anonymous said...

Tajuk:Kebaikan dan keburukan menggunakan internet.

Kami memilih tajuk tersebut kerana ia sangat penting untuk semua manusia di dunia ini.Kita harus tahu apa kebaikan dan keburukan menggunakan internet.

Di zaman yang serba canggih sekarang ini,kebanyakkan manusia harus belajar menggunakan komputer,dan juga menggunakan internet.Ada orang menyalah guna internet dengan tujuan yang tidak bermoral seperti menonton benda yang tidak senonoh dan ada juga orang melakukan jenayah penipuan.

Di internet,kita boleh membuat 'blog' kita sendiri ataupun ruangan perbualan seperti 'MSN' untuk berbicara bersam rakan kami yang berada di luar megeri.Dengan membuat 'blog' kita boleh mencari kawan di ruang siber seperti juga di 'friendster'.Kebanyakkan sekolah-sekolah di seluruh Singapura,hingga ke peringkat Universiti,mereka memerlukan komputer dan internet untuk membuat projek-projek mereka.

Kami membentangkan projek ini dengan menggunakan 'powerpoint' di komputer.Kami membahagikan tugas antara ahli kumpulan dengan,setiap daripada kami akan memikirkan tentang apa yang hendak kami dibincangkan tentang projek ini sementara yang lain akan memikirkan tentang bagaimana harus kami membentangkan projek ini.

Selesai.Terima Kasih.

Anonymous said...

tajuk:tabiat merokok membawa padah

Kami memilih tajuk ini kerana kami khuatir tentang kenaikan ramai teman sebaya kami yang menghisap rokok.

Skop lisan:
Kini menghisap rokok sudah menjadi tren yang meningkat dalam golongan remaja,ada yang semuda dalam umur 12 tahun.

Remaja menghisap rokok akan mempengaruhi teman-teman yang lain untuk mencuba.
Mengenali apa yang ada di dalam sebatang roko.
Untuk mererangkan buruk padahnya jika menghisap rokok.

Kami akan menggunakan powerpoint untuk membuat projek kami.

Kami akan memilih satu tugasan yang perlu dibuat.

Anonymous said...

Khairunnisa dan Rubiah(2N3)said...

Tajuk:Tabiat merokok membawa padah


Kami memlilih tajuk berikut kerana ramai pada masyarakat kita mempunyai tabiat merokok dan susah untuk mehilangkan tabiat merokok itu.Sebilangan kami mempunyai tabiat merokok juga dan harap beruba selepas kami menerangkan bahawa merokok boleh membawakan padah pada anda semua.


Kami membentangkan projeck kami dengan memggunakan 'power point' dan juga mengisikannya dengan gambar-gambar mengenai rokok.Informasi telah memjawap dalam power point sendiri.

Cabaran-cabaran yang kami hadapi apabila kami membuat projeck ini ialah tidak ada masa untuk kami membincangkan hanya beberapa jam sahaja dan membuatnya dengan masa yang diberikan dan memberikan banyak iformasi.

Selesai..Terimah Kasih..